Pajšl


Pajšl je starý recept, který k nám doputoval za Rakouska-Uherska. V originálním receptu se jedná o telecí plíce, srdce a játra. 
Vařila ho moje babička, sudetská Němka, a já jej od malička milovala. Tady je recept tak, jak jsem se ho od ní naučila.

Pajšl vařím z vepřového srdce (1-2 ks), jazyku (1-2 ks) a jater (tak 1/4-1/2 podle velikosti). Vše si pořádně omyji.

Játra vařím samostatně, jen ve vodě (vývar z jater vylívám, ten nepoužívám).
Srdce a jazyk dám do hrnce, přidám celou cibuli, několik stroužků česneku, sůl, celé kuličky pepře (tak 10), nového koření (5-6) a 3 listy bobkového listu. 

Do pajšlu patří také kořenová zelenina - mrkev, petržel, celer - babička ji dávala vařit rovnou s vnitřnostmi. Já to tak ale nemám ráda (když to tak uděláš, tak pak vyndat a nakrájet na kostičky, vrátit do omáčky).
Já si kořenovou zeleninu (cca 2 mrkve, 1 petržel, 1/4 celeru) nakrájím na malé kousky a dám vařit samostatně do osolené vody. Uvařím na skus.

Jakmile jsou vnitřnosti měkké, sliji vývar, maso si nechám trochu přechladnout. Srdce, jazyk očistím a nakrájím na malé kostičky, taky nakrájím uvařená játra.
Do vývaru přidám uvařenou zeleninu i s vodou a nakrájené maso.

Připravím si světlou jíšku, kterou zahustím vývar. Nechám provařit. Pak vypnu, dochutím solí, pepřem, špetkou cukru a solí. Jakmile to už nevaří, přimíchám vysokoprocentní smetanu.

Podávám s uvařeným bramborem nebo knedlíkem, jak kdo má rád.



 

Komentáře